هر روز، یک تجربه - شماره 12

فروشگاه فوتون

logo لطفا منتظر بمانید...
ثبت نام
جمعه 7 اردیبهشت 1403 10:11:59

هر روز 🌅، یک تجربه 📝:
روز دوازدهم:

دوربین AHD بهتر است یا HD-CVI یا HD-TVI یا HD-SDI؟ این سوالی است که اغلب پرسیده میشود......
در جواب باید گفت که این سوال، یک سوال خیلی کلی است و جواب آن به اندازه سوال واضح نیست. اولا AHD,CVI,TVI,SDI نام پروتوکول اطلاعاتی است که سیگنال ها بر اساس آن بر روی بستر کابل کواکسیال منتقل می شوند. مانند افرادی که با زبان های مختلف انگلیسی، فارسی ، فرانسه و ....از بستر خطوط مخابراتی مکالمه می کنند.البته این مثال دقیقی نیست، ولی تقریبی است از پروتوکول های مختلف.
هر کدام از این زبان ها مزایای خاص خودش را دارد، مثلا در یک زبان با تعداد کمتری آوا، میتوان میزان بیشتری اطلاعات را منتقل کرد، یا در زبان دیگر بیان احساسات بهتر  و عمیق تر است.
پروتوکول های ارسال سیگنال هم تقریبا همین خواص را به گونه های دیگر دارند، مثلا یک پروتوکول قابلیت ارسال حجم بیشتری از اطلاعات را دارد یا نویز پذیری آن کمتر است و مثل این. ولی هیچ کدام به معنی کیفیت بالاتر یا پایین تر نیست. پارامتر های کیفیت در درجه اول سخت افزار های زیر ساختی مانند نوع سنسور و نوع چیپست و در درجه دوم Firmware نوشته شده توسط کارخانه است.
پس در مقایسه اولا باید حداقل سنسور ها یکسان باشد، نمیتوان کیفیت TVI با سنسور Aptina را با AHD سنسور سونی مقایسه کرد! کاملا بی معنی است و صرفا یک مقایسه ظاهری!
ولی حتی در این شرایط هم کیفیت از یک کارخانه سازنده به کارخانه دیگر فرق خواهد کرد! ممکن است TVI یک کارخانه از AHD کارخانه دیگر بهتر باشد، ولی در برند دیگر این اتفاق نیوفتد!
در جمع بندی نهایی نظر شخص من این است که به هیچ وجه در غالب یک تصمیم کلی نمیتوان کیفیت هیچ کدام  از پروتوکول های نام برده شده را برتر از دیگران دانست! تنها چیزی که میتوان بر اساسش تصمیم گرفت قابلیت ها و ضعف های هر کدام از پروتوکول های نام برده شده است.
مانند:
میزان نویز پذیری
حداکثر طول کابل کشی و حساسیت نسبت به مرغوبیت کابل
نقاط قوتی مانند دارا بودن WDR, Digital Zoom,Defog و .....
قیمت خرید
میزان سود کالای مورد نظر
گارانتی و پشتیبانی و مسائلی مانند این
در نهایت کیفیت تصویر صرف را نمیتوان بر اساس نوع پروتکول دوربین مقایسه نمود و امتیاز دهی کرد.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی