هر روز، یک تجربه - شماره13

فروشگاه فوتون

logo لطفا منتظر بمانید...
ثبت نام
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 08:58:18

هر روز 🌅، یک تجربه 📝:
روز سیزدهم:
این تجربه بیشتر به درد همکاران IP کار میخورد که از دانش فنی متوسط در مورد شبکه برخوردارند.
سویچ صرفا یک باکس با تعدادی  ورودی LAN نیست که حالا بعضی POE و بعضی هم غیر POE هستند!!!
مقایسه کار سویچ ها  شباهت دارد به مقایسه دو  اداره پست محلی! که یکی کهنه کار است و آدرس هر فردی را دقیقا دارد و هر بسته پستی را در اسرع وقت به صاحبش میرساند! و دیگری تازه کار است و آدرس هارا هنوز ندارد و پرسنلش هم محل را نمیشناسند!!! و طبیعتا چند برابر اداره اول طول میکشد تا بسته ها را برساند!! هرچند تعداد ماشین ها و پرسنلشان هم یکسان باشد!! و ممکن است ارزان تر هم بگید.
البته هر مثالی از یک زاویه ممکن است مارا به مفهوم اصلی نزدیک کند و از یک زاویه دیگر دور، و ممکن است این مثال اتم و اکمل نباشد!! این را عرض کردم که حرفه ای تر ها به مثال فوق خیلی خورده نگیرند!
خوب برای مرسوله های معمولی ممکن است این اختلاف زمانی خیلی مشکل ساز نباشد، ولی اگر بحث تبادل اطلاعات مطرح باشد دیگر زمان پارامتر مهمی خواهد بود!
سویچ های معمولی مثل D-Link و ..... مثل اداره های پست ناشی هستند که به آدرس ها وارد نبوده و در مسید یابی لزوما سریع  ترین مسیر هارا انتخاب نمیکنند و بسته هارا دیر تر به مقصد میرسانند! استفاده از این نوع سویچ ها در workgroup های داخلی خیلی مهم نیست و مسیر یابی کند نهایتا موجب دیرتر بالا آمدن یک سایت میشود. ولی استفاده از این نوع سویچ ها در مواردی مانند شبکه های دوربین مداربسته موجب مسایلی همانند قطع و وصل شدن مکرر تصویر، گم کردن دوربین توسط NVR ، هنگ کردن IP و یا حتی پریدن Firmware و مشکلات بسیار زیاد میگردد که واقعا به دردسرش نمیارزد. در حالی که در همین پروژه ها وقتی از سویچ های کیفیت بالا استفاده می کنید، به طرز محسوسی ساختار توپولوژیک شبکه تغییر کرده و نوع مسیر یابی ها تغییر ساختاری می کند.
پس من بعد هنگام مقایسه دو سویچ مثلا سیسکو و D-Link پهنای باند اسمی و POE را ملاک قرار ندهید! بلکه به دید دو ادره پست تازه کار و کهنه کار به آن نگاه کنید که یکی ممکن است پر زرق و برق، با تعداد ماشین های زیاد و پرسنل فراوان ولی تازه کار باشد.مثل سویچ های به اصطلاح گیگ D-Link
یکی هم کم پرسنل ولی کهنه کار باشد مثل CISCO
البته قصد ما خدایی نکرده زیر سوال بردن برند های سویچ شبکه نیست، بلکه وقوف به نوع کاربرد هر برند اهمیت بسیاری دارد.

 

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی